Detektyw w habicie, czyli film na lekcjach o średniowieczu




Pobierz 13.58 Kb.
NazwaDetektyw w habicie, czyli film na lekcjach o średniowieczu
Data konwersji07.09.2012
Rozmiar13.58 Kb.
TypDokumentacja
Detektyw w habicie,


czyli film na lekcjach o średniowieczu.


Film odgrywa ważną rolę we współczesnej kulturze na całym świecie. Obok gier komputerowych jest dla młodzieży najpopularniejszą formą rozrywki. Młodzi ludzie chętnie oglądają filmy sensacyjne, kryminalne, thrillery, w których występuje element zagadki, tajemniczości. Z zapartym tchem śledzą losy bohaterów kultury masowej: Batmanów, Spidermanów. Dzieje się tak dlatego, że film jest sztuką iluzji, przyciąga i fascynuje. Ma wpływ na zainteresowania młodych odbiorców. Potrafi ich zaciekawić tematem.
Czy wykorzystujemy tę właściwość filmu na lekcjach języka polskiego? Najczęściej sięgamy po adaptacje lektur. A przecież możemy odwołać się do innych wartościowych dzieł światowego kina, aby wzbudzić zainteresowanie omawianym materiałem. Język filmu skutecznie przemawia do wyobraźni.


Z moich doświadczeń wynika, że średniowiecze nie cieszy się popularnością wśród młodzieży, a w szczególności realizacja niektórych tematów. Lektura tekstów staropolskich również budzi niechęć. Wzorce osobowe, wartości duchowe preferowane w tej epoce są odległe dla współczesnego pokolenia, „nudzą”, budzą niezrozumienie. Film pomoże zainteresować młodzież kulturą średniowiecza. Ten okres fascynuje reżyserów i scenarzystów. Powstawały i powstają ciekawe filmy, których autorzy przedstawiają swoją wizję epoki.. Twórcy często podejmują dialog z filozoficznym i religijnym dziedzictwem epoki. Scenografowie starają się wiernie odtwarzać realia obyczajowe, budowle, stroje, warunki życia. Jeżeli film będzie zawierał intrygującą fabułę, zachęci młodzież do bliższego zapoznania się z kulturą wieków średnich.

Twórcy zrealizowali wiele dzieł, do których można się odwołać na lekcjach. Oto niektóre z nich: „Franciszek z Asyżu” w reżyserii L. Cavaniego, „Pieśń słoneczna” F.Zeffirelliego, „Siódma pieczęć”I. Bergmana czy „Faustyna”- J. Łukaszewicza, „Kazimierz Wielki” E. i Cz. Petelskich. Powstało wiele filmów o tematyce rycerskiej, na podstawie legend o królu Arturze i rycerzach okrągłego stołu:- „Excalibur” w reżyserii J. Boormana czy „Rycerz króla Artura”- J. Zuckera. Z pewnością przybliżą młodym widzom ideał rycerza i kulturę dworską, przypomną hierarchię wartości stanu rycerskiego.

Ponieważ istnieje wiele propozycji, należy już na początku roku szkolnego ustalić, jakie filmy zostaną zaprezentowane na zajęciach. Spośród filmów wybieram dwa: „Imię róży” w reżyserii Jeana-Jaquesa Annauda (1986) i „Siódmą pieczęć” Ingmara Bergmana 1956)

Omawianie epoki proponuję rozpocząć od filmu „Imię róży,” nakręconego na podstawie dzieła Umberta Eco, pod tym samym tytułem. We wprowadzeniu do lekcji zaznaczam, że jest to wizja reżysera, a nie rekonstrukcja średniowiecznej kultury. Filmowa historia od samego początku „wciąga” widza i jest wielopłaszczyznowa. Odbiorca mniej doświadczony zauważy tylko wątek kryminalny. Będzie go ciekawiło: kto zabija zakonników w opactwie? Dlaczego? Widz doświadczony dostrzeże inne problemy wpisane w schemat filmu kryminalnego, na przykład: filozoficzny, społeczno-obyczajowy. W opactwie benedyktynów, do którego zmierza angielski franciszkanin Wilhelm z Baskerville ze swym sekretarzem i uczniem, Adsem z Melku, ma się odbyć ważne spotkanie polityczno – religijne, prawdziwa średniowieczna dysputa na temat ubóstwa Jezusa Chrystusa. Film przedstawia realia obyczajowe epoki, ukazuje codzienne życie zakonników, jak również ludzi biednych, „manipulowanie” wiarą, intrygi, potęgę Inkwizycji.

Prezentując film, zwróćmy uwagę na głównego bohatera, Wilhelma z Baskerville. Ten detektyw w habicie rozwiąże zagadkę wielu morderstw w opactwie. To człowiek oczytany, ciekawa postać. Przypomina Sherlocka Holmesa, który poradzi sobie z każdą tajemnicą. Średniowieczny intelektualista, który musi jednak dostosować się do reguł gry istniejących w czasach, w których żyje. W tej roli wystąpił znany aktor Sean Connery. Jest autorytetem dla młodego Adsa, który pomaga mistrzowi w rozwiązaniu zagadki. Z postacią młodego mnicha łączy się problem wyboru dalszej drogi życiowej. Adso spotyka kobietę i zakochuje się. Musi podjąć ważną decyzję odnośnie swojej przyszłości: co wybrać miłość czy powołanie? W filmie ważne jest tło obyczajowe. Kostiumy i scenografia przybliżają realia epoki. Omawiając film, należy zwrócić uwagę na obraz, sposób filmowania rzeczywistości. Wizja epoki jest okrutna, nie ma miejsca na słabość w świecie, gdzie ludzie walczą o przeżycie. Ich egzystencja jest niepewna. Żyją w strachu o swoje życie, mogą być posądzeni o czary. Wtedy los człowieka jest przesądzony.

Tym filmem możemy rozpocząć realizację materiału o średniowieczu. Fabuła zainteresuje młodzież z pewnością. Aby utrzymać klimat napięcia omawiając kolejne utwory zastosujmy metodę zagadki kryminalnej. Średniowiecze jest epoką pełną tajemnic. Uczyńmy młodego Adsa bohaterem następnych lekcji Zastosujmy przy omawianiu innych utworów metodę zagadki kryminalnej. Być może ta metoda pracy zaciekawi uczniów, wpłynie na atrakcyjność lekcji o średniowieczu. I tak omawiając utwór, pt„Legenda o św. Aleksym” przywołajmy postać Adsa, który usiłuje dowiedzieć się, na prośbę rodziny, gdzie przebywa Aleksy. Zaproponujmy młodzieży zabawę: odnalezienie św. Aleksego. Kto ciekawiej opowie o rezultacie swoich poszukiwań? Na lekcji stwórzmy sytuację dramową: Adso poszedł w ślady mistrza Wilhelma i także zajmuje się sprawami niewyjaśnionymi. Usiłuje znaleźć odpowiedź: co się stało z Aleksym? Zaczyna swoją historię: „ Ja, Adso z Melku, postanowiłem rozwikłać zagadkę zaginięcia pewnego człowieka...” Możemy wykorzystać kolejną metodę: „opowiadanie w roli”, aby zaaktywizować całą klasę do pracy.

Odwołanie się do filmu rozwija wyobraźnię młodzieży, utrwala wiedzę o epoce, zmusza do myślenia. Być może historia średniowiecznego detektywa zaintryguje i zachęci do pogłębienia wiedzy o epoce.

Kolejnym filmem wartym obejrzenia jest „Siódma pieczęć” I. Bergmana. Będzie on doskonałym uzupełnieniem utworu omawianego na lekcji, pt: „Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią”. Niezwykła sceneria filmu stworzy nastrój. Uczniowie z pewnością zapamiętają świat mroczny, naznaczony śmiercią, zarazą, stosami palonych czarownic, fanatyzmem biczowników, ponury, zasnuty dymem kadzideł. Akcja filmu dzieje się w dniu Sądu Ostatecznego. Szwedzki rycerz Antonius Block powraca do domu z wyprawy krzyżowej. Postanawia rozegrać ze Śmiercią partię szachów, choć wie, że z nią nie wygra. Panuje zaraza, przed którą uciec nie można. Rycerz chce się jeszcze dowiedzieć czegoś o życiu pośmiertnym, o zagadce bytu. Przypomina współczesnego intelektualistę, jest zagubiony, czuje się obcy w świecie, w którym żyje.

Po obejrzeniu filmu możemy porównać: bohatera filmowego i literackiego, ich stosunek do życia, do Boga, do Śmierci, którą zobaczyli. Inne jest wyobrażenie śmierci: Śmierci: w filmie i w średniowiecznym dialogu, w „Rozmowie mistrza Polikarpa”. Śmierć

w „Siódmej pieczęci” nie jest skora do rozmowy, milczy, a utworze literackim przedstawiona została groteskowo, przeraża, ale chwilami śmieszy. Lekcję można zakończyć omówieniem obrazu „tańca śmierci” w tekście, w malarstwie, w filmie. . Śmierć porywa za sobą ludzi i prowadzi ich w tanecznym korowodzie, ta scena kończy film i będzie uzupełnieniem tematyki „Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią”.

Omawiając średniowieczne utwory możemy także przywołać inne filmy, w zależności od naszej koncepcji realizacji materiału. Stworzone przez reżyserów wizje epoki z pewnością pomogą w utrwaleniu wiadomości o wiekach średnich, przybliżą czasy, wartości, postawy wobec życia, wzbogacą wiedzę uczniów o kulturze epoki.


Ewa Demczuk

Dodaj dokument na swoim blogu lub stronie

Powiązany:

Detektyw w habicie, czyli film na lekcjach o średniowieczu iconGry I zabawy na lekcjach matematyki – czyli przez zabawę do wiedzy

Detektyw w habicie, czyli film na lekcjach o średniowieczu iconSztuki walki, a może lekcje francuskiego – czyli, co warto robić po lekcjach?

Detektyw w habicie, czyli film na lekcjach o średniowieczu iconWywiad z nauczycielką, na której lekcjach nie można się narzekać na nudę, czyli z p. Beatą Frąckowską prowadzącą zajęcia sztuki I chóru

Detektyw w habicie, czyli film na lekcjach o średniowieczu iconArcheolog detektyw

Detektyw w habicie, czyli film na lekcjach o średniowieczu iconWawel wzgórze o charakterze antropogenicznym na Pomoście Krakowskim, w Krakowie, w Dzielnicy I stare Miasto, na lewym brzegu Wisły, o wysokości 228 m n p. m
Вавилонъ, stąd również współczesne rosyjskie Вавилон, tr. Wawilon czyli Babilon, częsta w średniowieczu oboczność w: b, m in grecka...

Detektyw w habicie, czyli film na lekcjach o średniowieczu iconPonure Mosiężne Cienie Przełożyła Aleksandra Jagiełłowicz Detektyw Garret – tom piąty

Detektyw w habicie, czyli film na lekcjach o średniowieczu iconSzkolnictwo w średniowieczu szkolnictwo we wczesnym średniowieczu

Detektyw w habicie, czyli film na lekcjach o średniowieczu iconTheatre, Film and Media Specialisation: Understanding Movies: Film History and Theory

Detektyw w habicie, czyli film na lekcjach o średniowieczu iconIcon Film Distribution presents La vie en rose a film by olivier dahan

Detektyw w habicie, czyli film na lekcjach o średniowieczu icon4 lubuskie film summer – film entry form łAGÓW, 24. 06 01. 07. 2012

Umieść przycisk na swojej stronie:
Rozprawki


Baza danych jest chroniona prawami autorskimi ©pldocs.org 2014
stosuje się do zarządzania
Rozprawki
Dom