Ćwiczenia I zabawy hamujące I pobudzające (inhibicyjno-incytacyjne)




Pobierz 47.53 Kb.
NazwaĆwiczenia I zabawy hamujące I pobudzające (inhibicyjno-incytacyjne)
Data konwersji15.09.2012
Rozmiar47.53 Kb.
TypDokumentacja

ZABAWY I ĆWICZENIA HAMUJĄCO - POBUDZAJĄCE

ĆWICZENIA I ZABAWY

HAMUJĄCE I POBUDZAJĄCE

(INHIBICYJNO-INCYTACYJNE)


Ćwiczenia hamująco-pobudzające przeprowadza się drogą zaskakiwania uczniów przejściem do ruchu pobudzającego lub przeciwnie-do ruchu hamującego. Do ćwiczeń inhibicyjno-incytacyjnych wprowadza się różne czynności ruchowe, jak zmiana kierunku, skok, podskok, przeskok, klękanie, obrót, równowaga, a także zmiany w ustawieniu liniowym.

Najprostszą reakcją jest zatrzymanie się na baczność na przerwę w muzyce. Dzieci maszerują w rytm marsza. Wykonanie tego ćwiczenia wymaga skupienia uwagi, sprawnego podporządkowania ruchów ciała poleceniom wydawanym przez nauczyciela (lub muzykę) i szybkiej reakcji. W miarę osiągnięcia tych sprawności przez dzieci należy utrudniać ćwiczenia poprzez zmianę sposobu zatrzymywania się, na przykład na jednej nodze (bociany), na czworakach (misie, żabki), z rękami wzniesionymi w przysiadzie itp. W ćwiczeniach są to elementy hamujące. Elementem pobudzającym jest następna część ćwiczenia, a mianowicie ponowne pojawienie się muzyki czy sygnału –marsza.

W początkowym okresie ćwiczeń zarówno element pobudzający, jak i hamujący musi trwać na tyle długo, aby wszystkie dzieci, a przynajmniej ich zdecydowana

Część, włączyły się do ruchu czy gry i przez pewien czas wykonywały go, korygując ewentualne błędy zgodnie z uwagami nauczyciela. Następnie przerwa w muzyce musi być wystarczająco długa, aby wszystkie dzieci zdążyły się zatrzymać, przerwać grę, aby „odczuły” tę przerwę jako chwilę ciszy i bezruchu.


CELE ZABAW I ĆWICZEŃ:

  • Wyrabianie szybkiej reakcji ruchowej

  • Wyrabianie, usprawnianie orientacji myślowej oraz szybkiej reakcji mięśniowej

  • Ćwiczenia wyobraźni i orientacji przestrzennej

  • Kształtowanie uwagi, pamięci, spostrzegawczości,

  • Usprawnianie ogólnej motoryki dziecka

  • Kształtowanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej

  • Wyrabianie samokontroli

  • Ćwiczenia koncentracji uwagi

  • Zachęcanie dzieci do posługiwania się własnym głosem

  • Wdrażanie do umiejętności współżycia w zespole klasowym

  • Wdrażanie do pozbywania się zahamowań, stanów napięcia i niepokoju

  • Wyrażanie (ruchem i gestem) niewerbalnie treści rymowanek, piosenek,



ZRYWAMY JABŁKA W SADZIE”


PRZEBIEG ZABAWY:

REKWIZYTY: nagrania muzyki

Uczniowie poruszają się z muzyką po linii koła. Na przerwaną muzykę dzieci reagują zatrzymaniem się, wspięciem na palce na obu złączonych nogach i wyciągnięciem rąk jak najwyżej. Na rozpoczętą muzykę uczniowie idą dalej.


ZWINNE KRASNOLUDKI”


PRZEBIEG ZABAWY:

REKWIZYTY: nagrania muzyki

Dzieci krasnoludki chodzą, biegają po sali zależnie od akompaniamentu. Na przerwę w muzyce siadają po turecku. Rękami opierają się o podłogę. Gdy muzyka zostaje wznowiona, dzieci szybko wstają i poruszają się po sali.


SAMOLOTY”

PRZEBIEG ZABAWY:

REKWIZYTY: nagrania muzyki


Dzieci naśladują samoloty trzymając ręce w bok. Nauczyciel gra ósemki. Uczniowie biegną zgodnie z muzyką po linii koła. Gdy muzyka milknie, „samoloty” lądują, tzn. dzieci przysiadają na ziemi opuszczając ręce


WĄŻ”

PRZEBIEG ZABAWY:

Idzie wąż wąską dróżką,

Nie porusza żadną nóżką.

Poruszałby gdyby mógł,

Lecz wąż wcale nie ma nóg

-ssssssssssssssss

Dzieci maszerują w rzędzie (wąż) luźnym lub wiązanym w zależności od sprawności dzieci. Gdy nauczyciel wypowiada ostatnie słowa „.......nie ma nóg”, dzieci zatrzymują się i naśładują syczenie węża „ssssssssssss”


PTAKI”


REKWIZYTY: nagrania piosenek

PRZEBIEG ZABAWY:

Dzieci stoją w rozsypce i na komendę „hop” lub z chwilą rozpoczęcia muzyki poruszają się po sali w jej rytmie. Z chwilą przerwania muzyki dzieci kładą się na ziemi na brzuchu, ręce podkładając pod brodę. Gdy muzyka znów się rozpocznie, dzieci zaczynają biegać po sali. Na kolejną przerwę w muzyce dzieci stają na jednej nodze.


POLICJANT”


REKWIZYTY: nagrania piosenek

PRZEBIEG ZABAWY:

Uczniowie stoją w rozsypce zwróceni w stronę nauczyciela „policjanta”. „Policjant” stoi w środku na niewielkim wzniesieniu z rękami opuszczonymi. Gdy podniesie rękę, wszystkie dzieci-samochody „rozjeżdżają się” w różne strony sali. Gdy „policjant” opuści rękę, samochody natychmiast się zatrzymują.


ROWERY”


REKWIZYTY: nagrania piosenek, drążki lub laski

PRZEBIEG ZABAWY:

Dzieci trzymając w ręku „kierownicę” (drążki lub laski) „jadą”-biegają w rytm miarowo granych ósemek w muzyce, podnosząc wysoko nogi. Na przerwę w muzyce wszystkie „rowery” wywracają się.


ŻUCZKI”


REKWIZYTY: nagrania piosenek,

PRZEBIEG ZABAWY:

„Żuczki” poruszają się po sali w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce dzieci kładą się na plecach poruszając nóżkami lub rączkami mówiąc „bz bz bz”. Na rozpoczętą muzykę znów „fruwają po sali-lesie” .

( Wprowadzenie jednocześnie ćwiczeń rąk i nóg jest dla małych upośledzonych dzieci ze względu na zaburzoną koordynację wzrokowo0ruchową zbyt trudne i męczące)

PIESKI”


REKWIZYTY: nagrania piosenek

PRZEBIEG ZABAWY:

Dzieci chodzą lub biegają po sali w rytmie ćwierćnut lub ósemek. Gdy akompaniament milknie dzieci siadają na piętach i unoszą ręce tak, jakby naśladowały „służącego pieska”.


ŚPIĄCE MISIE”


REKWIZYTY: nagrania piosenek,

PRZEBIEG ZABAWY:

Dzieci-misie chodzą na czworakach w takt wolnej muzyki ( w rejestrze basowym) lub wolno wyklaskiwanego tempa. Na przerwę w muzyce „misie śpią”, zwijając się w kłębek. Utrudnienia: chodzenie na czworakach w bok po linii prostej (dzieci prawym bokiem zwrócone do linii) lub chodzenie na czworakach w tył ( kierunek dowolny).


ZWINNY ZAJĄCZEK”


REKWIZYTY: nagrania piosenek, kreda, bębenek

PRZEBIEG ZABAWY:

Nauczyciel rysuje kredą koło, dzieląc je na cztery ćwiartki. Zabawa polega na tym, że zajączek przeskakuje z jednej ćwiartki do drugiej, na obu nogach, na jednej nodze ( w zależności od sprawności dziecka). „Zajączkowi” nie wolno wyskoczyć z koła ani nadepnąć na linię. Przeskoki winny być wykonywane rytmicznie na sygnał, na przykład na słowo ‘hop” lub uderzenie w bębenek.

ŻABKI”


1.Była sobie żabka mała – re re kum kum re re kum kum

która mamy nie słuchała re re kum kum bęc!

Na spacerek wychodziła re re kum kum re re kum kum

Innym żabkom się dziwiła re re kum kum bęc!


2.A na brzegu stare żaby re re kum kum re re kum kum

Rajcowały, jak te baby re re kum kum bęc!

Jedna drugiej w ucho kwacze re re kum kum re re kum kum

„Jak ta mała pięknie skacze” re re kum kum bęc!


3.Ostrzegała ja mamusia, re re kum kum re re kum kum

By zważała na bociusia re re kum kum bęc!

„ gdy zobaczysz gdzieś bociana re re kum kum re re kum kum

To do wody skacz kochana re re kum kum bęc!


4.Zjadła żabka siedem muszek re re kum kum re re kum kum

i na brzegu gładzi brzuszek re re kum kum bęc!

Przyszedł bocian niespodzianie re re kum kum re re kum kum

Połknął żabę na śniadanie re re kum kum bęc!


5.Teraz wszystkie żabki płaczą re re kum kum re re kum kum

Że jej więcej nie zobaczą re re kum kum bęc!

Z tego taki morał znany: re re kum kum re re kum kum

Trzeba zawsze słuchać mamy re re kum kum bęc!


PRZEBIEG ZABAWY:

REKWIZYTY: obręcze, duże kolorowe koła, „drewienka”,

Rozkładamy w sali kolorowe obręcze lub duże kolorowe koła wycięte z tektury ( tyle kół ile dzieci). Nauczyciel śpiewa piosenkę „Żabki”-dzieci w tym czasie luźno biegają po Sali. Gdy nauczyciel przestanie śpiewać i zagra na „drewienkach” naśladując klekot bociana, żabki-dzieci kryją się przed nim wskakując o jedną obręcz mniej, wówczas dziecko, które nie zdążyło znaleźć obręczy, odpada z gry.


KARUZELA”

PRZEBIEG ZABAWY:


Hej, chłopcy, dziewczęta, dalej spieszmy się -(równocześnie zaznaczając wykroki

raz prawą raz lewą nogą)

Karuzela czeka, woła nas z daleka – (przysiad, wspięcie, przysiad, wspięcie)

Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie-(wyciąganie rąk w górę i na dół)

Hejże ha, hejże ha, spieszmy się!- ( wyklaskiwanie rytmu )


REF ( 2 razy):

Hej hopsa sa, -( trzy razy podskakują w miejscu)

jak ona szybko mknie

Hej dalej, dalej do zabawy spieszmy się- ( cwał-jedno koło w lewo, drugie w prawo, na bis zmiana kierunków kół)


TANIEC INSTRUMENTÓW”


REKWIZYTY: proste instrumenty perkusyjne, magnetofon lub odtwarzacz CD


PRZEBIEG ZABAWY:

Uczestnicy formują kółko. Instrumenty (o jeden mniej niż osób w grupie) leżą na zewnątrz okręgu.

Gdy włącza się muzykę z magnetofonu lub odtwarzacz CD, wszyscy zaczynają spacerować lub tańczyć w kółko. W momencie, w którym muzyka milknie, każdy stara się jak najszybciej chwycić jakiś instrument. Osoba, która nie zdoła tego zrobić czeka, aż inni odłożą instrumenty tam skąd je wzięli, wybiera sobie jeden i staje na środku lub w pobliżu magnetofonu. Gdy muzyka powraca – osoba z instrumentem akompaniuje nagraniu. Gdy urywa się – ustaje akompaniament, a reszta grupy znowu rzuca się w kierunku instrumentów. Ten, kto odpadł, bierze instrument i dołącza do akompaniatora. Powtarza się to dopóty, dopóki w kółku nie zostaje jedna osoba. Ona jest zwycięzcą.


UWAGA: Grupa stopniowo formuje zespół akompaniujący nagraniu. Celem tej gry może być również danie uczestnikom możliwości improwizacji, mimo że nie mają do niej odpowiedniego przygotowania i nigdy razem nie grali. Można też rozwijać pomysł z zespołem na przykład poprzez improwizację bez podkładu muzycznego, lub śpiewanie przy jego akompaniamencie jako przygotowanie do gier, w których, jak np. w „Ciepło – zimno”, potrzebny jest zespół muzyczny. Zwycięzca tej zabawy może otrzymać w innych grach jakąś specyficzną rolę.


TAŃCZĄCY KAPELUSZ”


REKWIZYTY: kapelusz, krzesła, magnetofon

PRZEBIEG ZABAWY:

Grupa siada na krzesłach ustawionych w kółku, jedno za drugim. Jeden z uczestników ma na głowie kapelusz. Gdy zaczyna grać muzyka – zdejmuje go i zakłada na głowę osoby siedzącej przed nim. Ta z kolei robi to samo, itd.

W pewnym momencie muzyka urywa się, a osoba która w tej chwili ma kapelusz wypada z gry i odchodzi zabierając ze sobą krzesło. Gra jest kontynuowana aż do momentu, w którym zostanie jeden uczestnik. On jest zwycięzcą.


UWAGA: Ta gra jest inną wersją „tańca krzeseł”. Nadaje się znakomicie na prywatki i inne tego typu przyjęcia. Osoba wygrywająca może otrzymać jakąś nagrodę lub pełnić jakąś rolę w innych grach.


STOP!”


REKWIZYTY: magnetofon lub odtwarzacz CD

PRZEBIEG ZABAWY:


Prowadzący włącza taśmę lub płytę z muzyką żywą. Grupa porusza się, biega lub tańczy w jej rytmie muzyki. W pewnej chwili, znienacka muzyka zostaje wyłączona, a uczestnicy zastygają w takich pozach, w jakich znajdują się w tym momencie. Nauczyciel upewnia się, czy nikt się nie rusza i po krótkim czasie (np. 20 sekund) ponownie włącza muzykę. Wszyscy zaczynają poruszać się, aż do następnego „stop”.


ZABAWA INTEGRUJĄCA GRUPĘ

- ODBIJANIE PIŁKI”


REKWIZYTY: instrumenty perkusyjne- grzechotka, kołatka, tamburyn, bębenek, trójkąt, dzwonki, talerze


PRZEBIEG ZABAWY:


Dzieci otrzymują instrumenty perkusyjne i siadają w kole. Wybrane dziecko wydobywa jeden dźwięk ze swojego instrumentu („odbicie piłki”) wywołując jednocześnie imię kogoś z grupy. Wywołana osoba odpowiada- gra raz na swoim instrumencie, wywołując następne imię itd.


KRZESŁA”


REKWIZYTY: magnetofon lub odtwarzacz CD, krzesła (krzeseł jest o jedno mniej niż dzieci)

PRZEBIEG ZABAWY:
Dzieci chodzą dookoła krzeseł w rytmie granego marsza. Z chwilą przerwania melodii wszyscy siadają. To dziecko, które zostało bez miejsca, zabiera jedno krzesło i odchodzi. Tą zabawę prowadzimy tak długo, aż wyłonimy najzręczniejsze dziecko.


WĘDRUJĄCA MASKOTKA”


REKWIZYTY: magnetofon lub odtwarzacz CD, krzesła (krzeseł jest o jedno mniej niż dzieci)

PRZEBIEG ZABAWY:

Dzieci tworzą koło i podają sobie kolejno z rąk do rąk jakąś maskotkę. Nauczyciel gra na instrumencie lub włącza muzykę. W pewnym momencie przerywa grę i dziecko, u którego znajdowała się maskotka, wychodzi z koła.


ZABAWKI MECHANICZNE”

ZABAWA NA ODREAGOWANIE DO MUZYKI AKTYWIZUJĄCEJ


REKWIZYTY: magnetofon lub odtwarzacz CD z utworem:

F.Chopin- Koncert fortepianowy f-moll op.21(allegro vivace)


PRZEBIEG ZABAWY:


Przy brzmieniu rytmicznej muzyki -F.Chopin- Koncert fortepianowy f-moll op.21(allegro vivace)-dzieci przedstawiają ruchem i naśladują głosem ulubioną zabawkę np.lalki- tańczą, piłki-skaczą, samochody, pociągi-poruszają się po całej sali, koniki- biegają kłusem parskając. Zmiana nastroju lub przerwa w muzyce- zmęczone zabawki odpoczywają.


CORAZ MNIEJSZE I MNIEJSZE”


REKWIZYTY: magnetofon lub odtwarzacz CD


PRZEBIEG ZABAWY:

Dzieci stoją na rozłożonej gazecie - wyspie. Kiedy gra muzyka schodzą z „wyspy" i spacerują pomiędzy nimi. Gdy muzyka zamilknie stają na dowolnie wybranej wyspie.
Gdy muzyka zamilknie staja na dowolnie wybranej wyspie. Na słowa:

Raz, dwa, trzy...zmniejsz wysepkę i - ty odrywamy kawałek gazety i szybko wyrzucamy do kosza. Gdy muzyka znowu gra zabawa się powtarza (dzieci stoją ciągle na innej wyspie). Kiedy jedna z osób będzie musiała stać na jednej nodze kończymy zabawę nagradzając ją oklaskami.


ZNAJDŹ SWOJA PARĘ”


REKWIZYTY: magnetofon lub odtwarzacz CD


PRZEBIEG ZABAWY:

Dzieci ustawiają się w dwóch kołach jednakowo licznych. Mają różnokolorowe chusteczki. Po dwie chusteczki są w tym samym kolorze, ale każda w innym kole. Chodząc dookoła, dzieci śpiewają rytmiczną piosenkę. Po jej zakończeniu nauczyciel woła: Znajdź swoją parę. Każde dziecko dobiera parę zgodnie z kolorem chusteczki.

Dodaj dokument na swoim blogu lub stronie

Powiązany:

Ćwiczenia I zabawy hamujące I pobudzające (inhibicyjno-incytacyjne) iconĆwiczenia I zabawy dynamiczno- agogiczne

Ćwiczenia I zabawy hamujące I pobudzające (inhibicyjno-incytacyjne) iconĆwiczenia I zabawy rozwijające mowę

Ćwiczenia I zabawy hamujące I pobudzające (inhibicyjno-incytacyjne) iconZabawy I ćwiczenia relaksacyjne cele zabaw I ćwiczeń

Ćwiczenia I zabawy hamujące I pobudzające (inhibicyjno-incytacyjne) iconTemat: Wprowadzenie liczby, cyfry Zabawy I ćwiczenia ruchowe

Ćwiczenia I zabawy hamujące I pobudzające (inhibicyjno-incytacyjne) iconTemat: Zabawy I ćwiczenia przy muzyce zmniejszające napięcie psychofizyczne organizmu

Ćwiczenia I zabawy hamujące I pobudzające (inhibicyjno-incytacyjne) iconZabawy, ćwiczenia wspomagające proces uczenia się, zwiększające potencjał umysłu

Ćwiczenia I zabawy hamujące I pobudzające (inhibicyjno-incytacyjne) iconĆwiczenia oraz gry I zabawy z elementami techniki I taktyki piłki ręcznej

Ćwiczenia I zabawy hamujące I pobudzające (inhibicyjno-incytacyjne) iconPoradniku metodycznym dla klasy pierwszej, proponujemy do każdej jednostki lekcyjnej dodatkowe ćwiczenia, piosenki, gry lub zabawy dydaktyczne rozbudzające aktywność

Ćwiczenia I zabawy hamujące I pobudzające (inhibicyjno-incytacyjne) iconLogopedyczne zabawy dla dzieci 5-6 – letnich temat: Zabawy z głoską /ż

Ćwiczenia I zabawy hamujące I pobudzające (inhibicyjno-incytacyjne) iconO dowcipie Maciej Rybicki
«powiedzenie zawierające treść komiczną, pobudzające do śmiechu; anegdota, żart, kawał»

Umieść przycisk na swojej stronie:
Rozprawki


Baza danych jest chroniona prawami autorskimi ©pldocs.org 2014
stosuje się do zarządzania
Rozprawki
Dom