Cechy ballady romantycznej




Pobierz 6.69 Kb.
NazwaCechy ballady romantycznej
Data konwersji04.10.2012
Rozmiar6.69 Kb.
TypDokumentacja
Cechy ballady romantycznej.


Ballada – utwór poetycki, łączący elementy epiki, liryki i dramatu. Podstawę stanowi kanwa epicka: fabuła (postacie, akcja, tło)
oparta na wydarzeniach niezwykłych, sensacyjnych, tajemniczych,
wprowadzających wątki groźnych ingerencji sił nadzmysłowych
w los człowieka. Są to krótkie utwory, co sprawia, że związana
z takim charakterem sensacyjność ulega wyjaskrawieniu, a sama
fabuła uproszczeniu. Główne postacie rozgrywające konflikt są
zazwyczaj ostro skontrastowane, sprowadzone do kilku podstawowych, zdecydowanych i wyrazistych rysów. Sprzyja to szybkiemu
rozwojowi i rozstrzygnięciu konfliktu. Narrator relacjonuje obserwowane wydarzenia, wyrażając swój stosunek do sytuacji. Żywo
reagując na zdarzenia i manifestując te reakcje, wykorzystuje
czynnik liryczny. Nie do końca orientując się w przebiegu wydarzeń, dopuszcza do głosu bohaterów, co prowadzi do rozrostu kon–
strukcji dialogowych dramatyzujących strukturę ballady. Akcja rogrywa się zazwyczaj wokół jednego wydarzenia i znajduje gwałtowne zakończenie w finale. Źródła ballady umieszcza się w ludowych podaniach i opowieściach, a szczególnie w szkockich zebranych przez Scotta.

Cechy ballady romantycznej:
– krótki, wierszowany utwór na temat niezwykłego zdarzenia, o zabarwieniu lirycznym;
– tendencja do dialogowego ujęcia;
– narrator: nie wszystko wiedzący (narracja pytająca), obserwator, emocjonalnie zaangażowany w akcję;
– zakończenie na ogół sensacyjne i dynamiczne;
– źródła: ludowe, głównie szkocko–angielskie i prowansalskie;
– nawiązania do stylistyki ludowej: powtórzenia, paralelizmy, anafory, refreny.

Gatunki ballady w Polsce:
– ballada romantyczna (Niemcewicz, Mickiewicz, Chodźko, Wit–
wicki, Odyniec);
– parodia ballady romantycznej (Ujejski, Słowacki);
– ballada romantyczna z wątkami podhalańskimi (Kasprowicz, Tetmajer);
– ballada wojenna (Baczyński).
Historia:
Pieśń ludowa epicka o rodowodzie celtyckim, rozwijająca się
od XII–XIV w. na gruncie angielsko–szkockim. Także prowansalska liryczna pieśń ludowa, z której w XIV–XV w. powstał we Francji i Włoszech gatunek pieśni o określonej formie stroficznej i rymowej (F. Villon). Ballady szkockie i angielskie wpłynęły na powstanie Kunst–Ballade w Niemczech. Stamtąd przełożone przez
Niemcewicza przedostały się do Polski, tworząc balladę romantyczną. "Ballady i romanse" Mickiewicza uczyniły balladę sztandaro–
wym gatunkiem wczesnego romantyzmu (A. Chodźko, S. Witwicki,
A. E. Odyniec). Romantyczna ballada dziwów wskutek balladomanii
szybko się skonwencjonalizowała, stając się przedmiotem parodii
wewnątrzromantycznych (K. Ujejski, J. Słowacki). Po powstaniu listopadowym zmienił się świat przedstawiany przez balladę. Wpro–
wadzone zostały wątki realistyczne (ballada powstańcza, społeczna), a także wpływy gawędy (W. Syrokomla). W balladzie zapisane
zostają wątki polskiego folkloru podhalańskiego (J. Kasprowicz, K. Tetmajer "Ballada o Janosiku") oraz wpływy baśni (L. Staff).

XX–lecie międzywojenne wprowadziło do ballady folklor
miejski – ballady apaszowskie, złodziejskie – przesuwając gatunek
do sfery popularno–rozrywkowej i piosenki ulicznej. Balladę
o charakterze ambitnym uprawialiB. Leśmian (Łąka) i E. Zegadłowicz oraz skamandryci – szary realizm w balladach Tuwima. Poezja awangardy to głównie utwory J. Czechowicza. Wojenna ballada
występuje u K.K. Baczyńskiego. Po wojnie ballady pisze M. Białoszewski.

Ballada literatury obcej

Wordsworth William (1770–1850) oraz Samuel Coleridge (1772 –1834) – współpracując w latach 1795–98, napisali zbiór "Lyrical
ballads", uznawany za manifest romantyzmu angielskiego.
Poza tym głośna ballada S. Coleridge'a Pieśń o starym żeglarzu.

Sir Walter Scott (1771–1832) – w latach 1802–1803 zebrał III
–tomowy zbiór ballad szkockich pod tytułem "Minstresly of the scottish Border". Ojciec powieści poetyckiej, blisko spokrewnionej z balladą poetycką.

Johann Wolfgang Goethe (1749–1832) – najwybitniejszy niemiecki pisarz i poeta okresu „burzy i naporu” klasyki. W okresie
zwanym klasyką niemiecką warto zwrócić uwagę na jego dwie
ballady – "Król olch", "Rybak".

 

Dodaj dokument na swoim blogu lub stronie

Powiązany:

Cechy ballady romantycznej icon"Ballady I romanse" Adama Mickiewicza

Cechy ballady romantycznej iconEpoka: Romantyzm !! Ballady Mickiewicza „romantycznośĆ”

Cechy ballady romantycznej iconSymbolika Tatr w słowackiej poezji romantycznej

Cechy ballady romantycznej iconŻeromski wobec tradycji romantycznej I pozytywistycznej

Cechy ballady romantycznej iconTemat: „Świtezianka” w teatrze cieni – spektakl na motywach ballady

Cechy ballady romantycznej iconErnest Bryll poleca „Ballady polskie” Tadeusza Woźniaka

Cechy ballady romantycznej iconNatura jako źródło cierpienia w świetle ballady A. Mickiewicza pt

Cechy ballady romantycznej iconTadeusz Woźniak I Jolanta Majchrzak śpiewają ballady Kogokolwiek polub

Cechy ballady romantycznej iconPodobieństwa I różnice w romantycznej I modernistycznej koncepcji poety I poezji

Cechy ballady romantycznej iconMateriałoznawstwo str. Wybrane cechy fizyczne I mechaniczne skał Cechy fizyczne

Umieść przycisk na swojej stronie:
Rozprawki


Baza danych jest chroniona prawami autorskimi ©pldocs.org 2014
stosuje się do zarządzania
Rozprawki
Dom