Zagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia




Pobierz 63.04 Kb.
NazwaZagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia
Data konwersji07.10.2012
Rozmiar63.04 Kb.
TypDokumentacja

ZAGADNIENIA NA FILOZOFIĘ ODRODZENIA I OŚWIECENIA





  1. RACJONALIZM OGÓLNIE, GŁ. ZAŁOŻENIA, PRZEDSTAWICIELE,______ TRUDNOŚCI I OGRANICZENIA, ODMIANY____________________________


RACJONALIZM

  • Mozliwe jest poznanie struktury rzeczywistosci z czystych zasad myslenia

  • Logiczny porzadek rzeczywistosci umozliwia jej dedukcyjne ujecie

  • Wzorem staja sie metody matematyki, ograniczone do niewielu pewnych aksjomatow

  • Rzeczywistosc sklada sie z dwoch (Kartezjusz), jednej (Spinoza) lub wielu (Leibniz) substancji i jest w sposob doskonaly urzadzona przez Boga


Kartezjusz

był racjonalistą – kategoria teoriopoznawcza – wiedzę należy oprzeć na rozumie. Tu był bardzo radykalny. Z tym racjonalizmem wiąże się pojęcie prawdy ( to co jest jasne i rozumiane, to czemu nie można jednoznacznie zaprzeczyć). Jest to prawda EWIDENCJI. Dziś ta definicja jest zbyt mocno rozumowa.

Prawidła kierowania umysłem” – jedna z prac, w której wyjaśnia rozumienie rzeczywistości i to co nazywa prawda rzeczywistości.

Rozprawa o metodzie” – problem oczywistości prawdy.

Rozum i myślenie to kategorie naczelne. „Myślę więc jestem” – jest to pierwsza zasada filozofii, której poszukiwał. Myślenie jest podstawą wszelkiego myślenia.


Przelom kartezjanski:

- doprowadzil do powstania filozofii nowozytnej

- radykalne przemieszczenie punktu ciezkosci na subiektywnosc, wlasne podejscie

- np. nie pyta:co to jest rozum?

Ale pyta: Jak ja postrzegam rozum?

- przejscie od tego co obiektywne do tego co subiektywne



  1. EMPIRYZM – OGÓLNIE I ODMIANY__________________________________



EMPIRYZM

    • Jako podstawe poznania przyjmuje doswiadczenie (zmyslowe)

    • Rzeczywiste sa jedynie pojedyncze przedmioty i zjawiska, a wlasciwie dzialajacy rozum moze je uporzadkowac i wyciagnac z nich indukcyjne wnioski

    • Bacon, Hobbes, Locke, Berkeley, Hume


EMPIRYZM METODOLOGICZNY

    • Uzasadnienie i pewnosc wiedzy zalezy od doswiadczenia zmyslowego

    • Nacisk na kontekst uzasadniania wiedzy

    • Bacon, Hobbes


EMPIRYZM GENETYCZNY

  • Umysl ludzki jest w stanie pierwotnym pusty- tabula rasa

  • Cala wiedza wyplywa z doswiadczenia

  • Nacisk na kontekst odkrycia wiedzy, sposoby zdobywania jej

  • Zawera w sobie metodologiczny

  • Locke, Berkeley, Hume


PODZIAL EMPIRYZMU GENETYCZNEGO:


    • UMIARKOWANY

      • Nie ma niczego w umysle czego by wczesniej nie bylo w zmyslach

      • Duza rola czynnikow poza zmyslowych

      • Sw. Tomasz, Arystoteles




    • SKRAJNY - podzial

      • Agnostycyzm – Hume

      • Sensualizm – Condillac, Berkeley




  1. PORÓWNANIE SCEPTYCYZMÓW: GRECKIEGO, KARTEZJUSZA,_______ HUME’A, PASCALA, BERKELEYA_____________________________________




  • SCEPTYCYZM GRECKI

- Pyrron –absolutny

-jest celem a nie środkiem

- powstrzymanie się od wydawania sądów

- wstrzymujemy się od wydawania sądów a będziemy szczęśliwi, efekt refleksji

- pewne rzeczy są pewne a inne nie

Sceptycyzm w antycznym rozumieniu to docelowa niewiara, bez możliwości poprawy tego stanu, który zakłada że nie dotrzemy do wiedzy. Jest to destrukcyjny sceptycyzm


  • KARTEZJAŃSKI

    • Punkt wyjścia na na drodze poznania, jest środkiem do poznania

    • Zaczyna się od końca,niepewność złożona

    • Należy zacząć od niepewności aby dojść do wiedzy pewnej

    • Wychodzi od siebie

    • Chce tworzyć nowy świat

    • Kartezjusz był wielkim sceptykiem .Wszystko zaczyna się od wielkiego zwątpienia. Następnie burzy mury zwątpienia rozumem. Są różne postacie sceptycyzmu (absolutny – Pirron ). Kartezjusz był sceptykiem w drugiej kolejności. Przede wszystkim był racjonalistą. Dla niego wątpienie było punktem wyjścia. Tubito (wątpić). „Tubito ergo cogito ergo sum”. To jest sceptycyzm metodyczny.




  • HUME’A

    • Sceptycyzm względem nieuzasadnionej wiedzy nabytej

    • Bardzo silny




  • PASCAL’A

    • Wątpi w możliwości człowieka

    • Jedynym ratunkiem jest Bóg,i prawdy serca

    • Sceptycyzm względem: możliwości rozumu

    • Krytykuje to co widzi, jego sceptycyzm wyrósł z racjonalizmu- znamy fakty ale nie rozumiemy ich, a bez zrozumienia nie ma prawdziwego poznania

    • Zupełne zwątpienie jako wynik zawiedzionego racjonalizmu, rozwiązanie- prawdy serca prowadzące do Boga

    • Wychodzi od świata




  • BERKELEY’A

    • Nie był sceptykiem w rozumieniu greckim

    • Niepeweność, wstrzymanie się od sądu




  1. KARTEZJUSZ – METODA, CO ODRZUCAŁ, SPOSOBY DOCIERANIA DO PEWNOŚCI, WIEDZA________________________________________________



Przeznaczona głownie do szczegolowych badan naukowych

Chcial znalesc twierdzenie bezwzglednie pewne, niezawodna przeslanke dla wszelkich dalszych rozumowan


SCHEMAT METODY:

Metoda podstawowa składa sie z 4 krokow:


  1. sceptycyzm – Nie przyjmowac rzeczy za prawdziwa dopoki nie zostala jako taka rozpoznana w sposob oczywisty- unikac pospiechu i uprzedzen, a w sadach ujmowac tylko to, co jest jasne, wyrazne, niepodwazalane




  1. analityczne podejscie- dzielic kazda z badanych rzeczy na tyle czesci, na ile sie da - w celu najlepszego ich zbadania




  1. indukcja enumeracyjna – od szczegolu do ogolu, Rozwazac rzeczy poczawszy od przedmiotow najprostszych i najdostepniejszych poznaniu, przechodzic stopniowo do do przedmiotow bardziej zlozonych




  1. rewizja – Czynic tak dokladne wyliczenia i przeglady, aby miec pewnosc ze nic nie zostalo pominiete. Powinna byc badaniem bardzo dokladnym i starannym, aby mozna bylo wyciagnac wniosek pewny i przekonywajacy o tym, ze niczego nie pominelismy. O badanym przedmiocie staje sie wyczerpujaca, a zatem pewna.


Celem jest dotarcie do „najprostszych natur” (metoda analityczna) i musza one zostac uchwycone w sposob oczywisty (intuicja).

Wynikajace z takiego poznania sady powinny byc wydedukowane, tzn. wyprowadzone.


Krok pierwszy formuluje kryterium poznania prawdziwego.

Pozostale sa ulozone w taki sposob ze kazde stanowi kontynuacje poprzedniego i przygotowanie do nastepnego.

ZASTOSOWANIE METODY KARTEZJUSZA:


Wspolczesnie metoda zachowala walory poznawcze i dydaktyczne pod warunkiem , ze bedzie sie ja stosowac w odpowiednich sytuacjach. Nie mozemy stosowac metody we wszystkich przypadkach, tylko tam gdzie daja sie zastosowac wskazowki Kartezjusza:

    • Sprowadzic kazde zdanie do zdania matematycznego

    • Kazde zdanie matematyczne sprowadzic do zdania algebraicznego

    • Kazde zdanie algebraiczne sprowadzic do rozwiazania jednego rownania.


Metoda Kartezjusza znajduje zastosowanie nie tylko przy rozwiazywaniu konkretnych zadan okreslonego typu, ale takze na terenie dydaktyki ogolnej, w zasadach nauczania, np. zasada systematycznosci, przystepnosci w nauczaniu.


Metoda jest uniwersalna- znajdujemy dzieki niej wiedze jasna, pewna


  1. KARTEZJUSZ – MORALNOŚĆ TYMCZASOWA – CO TO JEST, PO CO


- jest to moralnosc przyjeta tymczasowo

- stwarza ja poniewaz burzac dom i tak trzeba gdzies mieszkac zanim sie zbuduje nowy ->aby normalnie funkcjonowac w swiecie, musi miec sie na czym oprzec

- zawiesza rozwazania o moralnosci na jakis czas- zostawia sobie otwarta furtke, jest to bezpieczna droga zeby uniknac skrajnosci


- prawa moralnosci tymczasowej:

  • Byc poslusznym prawom i obyczajom kraju?(tym w którym sie jest czy wlasnego?)

  • Byc mozliwie najbardziej nieugietym i zdecydowanym w dzialaniu – konsekwencja

  • Starac sie przemoc raczej siebieniz los i raczej odmienic swoje pragnienia niz porzadek swiata

  • Uczynic przeglad rozmaitych zatrudnien zeby zeby wybrac najlepsze


- w czasach Kartezjusza nalezalo byc ostroznym w sadach

- nie mogl pozwolic sobie na calkowite zwatpienie w tej sferze

- umiarkowanie jest najwygodniejsze w praktyce



  1. KARTEZJUSZ – SCEPTYCYZM METODOLOGICZNY – DOKLADNIEJ­­


- Zeby od niepewnosci dojsc do pewnosci, zaczynamy jakby od konca

- sceptycyzm jest punktem wyjscia na drodze poznania

- niepewnosc zlozona

- Kartezjusz był wielkim sceptykiem .Wszystko zaczyna się od wielkiego zwątpienia. Następnie burzy mury zwątpienia rozumem. Są różne postacie sceptycyzmu (absolutny – Pirron ). Kartezjusz był sceptykiem w drugiej kolejności. Przede wszystkim był racjonalistą. Dla niego wątpienie było punktem wyjścia. Tubito (wątpić). „Tubito ergo cogito ergo sum”. To jest sceptycyzm metodyczny.


  1. KARTEZJUSZ – WATPIENIE A WIEDZA PEWNA CZYLI COGITO ERGO SUM- KOLEJNE ETAPY WĄTPIENIA__________________________________


Wiedza pewna

-wiedza pewna musi byc uzasadniona w taki sposob, aby zadna argumentacja nie byla w stanie oslabic mocy tego uzasadnienia

-wiedza bezwzgledna,pewna jest dostepna czlowiekowi,ale trzeba ja zdobywac w sposob metodyczny

- zadna rzecz nie jest taka jaka sie wydaje

- poznajac swiat nalezy dojsc do tak szczegolowego, jak to mozliwe w danych warunkach, poznania jego natur prostych, czyli rzeczy czysto inetelektualnych lub czysto materialnych lub wspolnych

    • Rzeczy czysto intelektualne: rzeczy, ktore rozum poznaje dzieki pewnemu swiatu wrodzonemu bez pomocy obrazu cielesnego

    • Rzeczy czysto materialne: rzeczy ktore istnieja tylko w cialach (np. ksztalt, rozciaglosc)

    • Rzeczy wspolne: rzeczy, ktore mozna przypisac zarowno do rzeczy cielesnych jak i intelektualnych (np. jednosc, trwanie, istnienie)


Wiedzy pewnej nalezy szukac w:

- czlowieku (nie w swiecie zewnetrznym)

- podmiocie (nie w przedmiocie)

- swiadomym duchu (nie w materii)


-wątpienie punktem wyjścia


I etap wątpienia

- zmysły –bo mylą np. fatamorgana ═╗

╠═ zakwestionowanie wiedzy o rzeczach zewnetrznych

II etap wątpienia

-jawa- bo jak odróżnić jawę od snu ═╝


III etap wątpienia

- „potężny zwodziciel” –nie ufa Bogu,wprowadzanie w blad przez jakas wyższą istotę  zakwestionowanie matematyki


wątpienie ostoją pewności

  • jesli watpie to mysle, mysl istnieje – Nawet jesli śnię lub zly demon wprowadza w blad

  • to,co myślę moze byc snem lub bledem, ale pewne jest to ze mysle

  • mozna sie mylic w rozumowaniu ale tylko wtedy jezeli sie mysli

  • nie ma pewnosci istnienia rzeczy zewnetrznych, ale jest pewnosc istnienia wlasnych mysli


jeżeli jestem zdolny do wątpienia to jest coś w co wątpię.

Wątpię więc myślę, więc istnieje ktoś kto myśli więc- myślę więc jestem 


Tubito ergo cogito ergo sun


RÓŻNICE PASCAL A KARTEZJUSZ:


PASCAL

KARTEZJUSZ

Krytykuje swiat, to co widzi

Chce stworzyc nowy swiat

wychodzi od swiata

Wychodzi od siebie

Sceptycyzm- bardziej tragiczny, wzgledem mozliwosci poznawczych rozumu, nie rozumiemy faktow

Prekursor egzystencjalizmu

Sceptycym chlodny, bezproblemowy, punkt wyjscia – wszystko mozna jakos rozwiazac, wiara w rozum i jego mozliwosci poznawcze

Oparcie w Bogu

Oparcie w rozumie




  1. PASCAL – CZŁOWIEK BEZ BOGA_____________________________________ ­­ ­­­­­­­­­­­­

- miejsce człowieka w naturze, człowiek wobec natury

    • pomiędzy dwoma nieskończonościami, żadnej z nich nie jest w stanie osiągnąć, to rodzi frustrację

    • racjonalista

    • pesymista poznawczy- ograniczone możliwośći poznawcze podwójnie w skali mikro i makro(różnica z Kartezjuszem)

    • żyjący normalny, człowiek w centrum

  • natura wielkością- makroświat

  • człowiek:

    • mały względem natury, wszechświat jest nieskończenie wielki

    • jest ograniczony zmysłami- naturalna granica, nawet jeśli wyłączymy zmysły,włączymy rozum to nie obejmiemy,zrozumiemy świata bo jest nieskończony a my skończeni

    • nie powinien szukać pewności i stałości­­­­­­­­




  • rozum ludzki jest skończony,ludzie niezdolni do wiedzy pewnej

  • życie człowieka jest krótkie, wszechświata nieskończone

  • nie można znaleść w naturze uwarunkowań naszego życia- dla natury nie ma to znaczenia  przypadkowość, nie ma uzasadnienia dlaczego jest tak a nie inaczej

  • człowiek czuje się zagrożony, nie wie czemu jest tak a nie inaczej ograniczony, a wszechświat milczy, nie udziela odpowiedzi, to jest przerażające, więc człowiek szuka ukojenia w rozrywce

- rozrywka = coś co pozwala nie myśleć nam o sobie, swojej małości, nieskończonościach

  • nie szukamy nigdy rzeczy,ale szukania rzeczy

  • natura nasza jest w ruchu

  • człowiek potrzebuje zmian, jeśłi nie robi czegoś, myśli, przeraża się, gubi

  • szukamy zgiełku

  • rozrywka nie daje nam ukojenia

- nasza wyobraźnia gubi się w nieskończonościach


- człowiek jako „TRZCINA MYŚLĄCA”

  • Człowiek jest trzciną najsłabszą w przyrodzie, ale trzciną myślącą”

  • wielkość człowieka jest w tym, że zna swoja nędzę- samoświadomość

  • jest stworzeniem w którym spotykają się wszytskie szczeble hierarchii

  • składa się z dwóch składników- ciała i myśli, z racji swojej duszy jest -prawie aniołem z racji przyziemności - prawie zwierzęciem

  • zna przewagę jaką wszechświat ma nad nim




  1. PASCAL - CZŁOWIEK Z BOGIEM- ZAKŁAD, PRAWDY SERCA


- skonstruował dowód istnienia Boga

- Bóg albo jest albo go nie ma: jedno z dwojga musimy przyjąć i żyć z Bogiem lub bez

- nie próbował dowieść, że istnienie Boga jest pewne czy prawdopodobne

- próbował stwierdzić o ile uznanie istnienia Boga jest dla człowieka korzystniejsze

- przyjęcie istnieniaBoga jest pewnym rodzajem hazardu- całe rozumowanie jest nazwane:


ZAKŁAD PASCALA:­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­­­­­­­ ­ ­

Człowiek ma do wygrania nieskończoność (wieczną duszę) przeciw skończoności (marna egzystencja)

Stawiając na istnienie Boga ryzykujemy niewiele

Jesli okaże sie, że Bóg istnieje zyskujemy wieczne życie i szczęście

Jesli okaże sie, że Bóg nie istnieje nic nie tracimy

Założenie że Bóg nagradza wiarę a karze niewierzących.


PRAWDY SERCA:­­­­­­­­ ­­­­­­­­­­ ­­­­­

„Serce” sposobem wyjścia ze zwątpień

serce = wrodzona człowiekowi zdolność poznawania rzeczy nadprzyrodzonych, właściwa władza poznawcza, najwspanialszym czynem rozumu jest samoograniczenie


Prawdy serca” są inne niż prawdy rozumu.

Wtedy sceptycyzm nie jest wynikiem ostatecznym: był etapem do uznania uczuciowej natury poznania, mistycznej intuicji. Był etapem do poddania się wierze i autorytetowi religijnemu.



  1. LOCKE – EMPIRYZM GENETYCZNY


Ojciec empiryzmu genetycznego

    • Odrzuca natywizm- przeciwnik wiedzy wrodzonej

    • Umysl ludzki jest w stanie pierwotnym pusty- tabula rasa- nawet w przypadku moralnosci (tez wyplywa z doswiadczenia)

    • Cala wiedza ludzka wyplywa z doswiadczenia, poznajemy wylacznie dzieki doswiadczeniu




    • DOSWIADCZENIE EMPIRYCZNE- podzial

    • WEWNETRZNE- dotyczy reprezentacji doswiadczen zmyslowych, reprezentacji przedmiotu w umysle, odbicie przedmiotu jak pieczec w wosku



    • ZEWNETRZNE – bezposrednie, zmyslowe

    • Skutkiem doswiadczenia zew jest wew:

      • w umysle powstaja odbicia tych przedmiotow: IDEE (¡NIE W ZNACZENIU PLATONSKIM !!!)

      • Reprezentacjonizm - idee= przedstawienia  reprezentuje przedmiot wzgledem podmiotu

      • Nie poznajemy rzeczy bezposrednio- tworza sie w umysle czlowieka na skutek kontaktu zmyslowego

      • Idee:

      • Proste

        • Pierwotne – dotycza cech atrybutywnych

        • Wtorne – dotycza cech akcydentalnych




      • Zlozone

        • Poskladane z idei prostych

        • Powstaja w wyniku syntezy prostych idei




  1. BERKELEY - KRYTYKA SUBSTANCJI MATERIALNEJ – SPOSÓB ARG.




  • poza jakosciami zmyslowymi nie mozna doznawac materii, ciala nie sa dostepne spostrzezeniami

  • tulipan- to barwa,kolor,ksztalt, rozciaglosc

  • substancja materialna-=metafizyczny przesad; wymysl ze jakosci musza czemus przyslugiwac, doznajemy wrazen

  • nie trzeba dobudowywac drugiego swiata ale nie musi z tego wynikac,ze nie istnieje swiat- poza wrazeniem swiata nie ma,albo jest ale my o tym nie wiemy

  • nie ma wlasnosci rzeczy w rzeczy –, np. smaki dzwieki sa subiektywne,

  • wzglednosc wrazen zmyslowych np. rece w wodzie

  • nie ma wlasciwosci w przedmiocie – czlowiek tworzy go swoimi zmyslami, kazdy czlowiek jest kreatorem swiata




  1. BERKELEY - IDEALIZM SUBIEKTYWNY I NOMINALIZM


!!NIE BYL SCEPTYKIEM!!


SKRAJNY IDEALIZM SUBIEKTYWNY – nie ma substancji materialnej

  • Ess est percipi- byc to byc postrzeganym

  • Nie ufac logice

  • Nie pozwalal wychodzic poza wrazenia zmyslowe, zawezenie wszystkiego do zmyslow

  • Przedmioty zmyslowe- przedmioty, ktore postrzegamy bezposrednio zmyslami, zmysly nie wnioskuja

  • Przyczyny i wnioski – wyciagane przez rozum, wszystko jest wnioskiem

  • Z faktu, ze zmyslowo postrzegamy cechy, wrazenia zmyslowe, nie wynika realne istnienie, nie wynika jakie jest ich zrodlo

  • Podzial jakosci zmyslowych:

    • Pierwotne = atrybuty - rozciaglosc, ksztalt, nieprzenikliwosc, ciezar

    • Wtorne = akcydensy- barwy dzwieki smaki, wszytskie jakosci pierwotne poza zmyslowymi




  • wtorne jakosci istnieja tyko w umyslach Barwa, ksztalt czy wielkosc istnieja tylko wtedy gdy sa postrzegane

  • 3argumenty na to ze jakosci pierwotne nie istnieja obiektywnie:

    • jakosci pierwotne nie wystepuja nigdy w oderwaniu, lecz zawsze w lacznosci z wlasnosciami wtornymi np. ksztal z barwa, jesli wiec jakosci wtorne sa subiektywne to pierwotne tezsa subiektywne

    • jakosci pierwotne sa wzgledne: np. wielkosc rzeczy i szybkosc ruchu zmieniaja sie w zaleznosci od naszej wobec nich pozycji, sa wiec zwiazane z umsylew czyli nie sa obiektywne

    • jakosci pierwotne nie sa zawarte w doswiadczeniu zmyslowym?


NOMINALIZM- nowozytny „cokolwiek istnieje jest jednostkowe”

  • „czy pojeciom ogolnym przysluguja realnie istniejace ogolne desygnaty nazwowe?”

  • jedyne co istnieje to byty jednostkowe

  • przedmioty ogolne sa tylko konceptami, konstruktami umyslu, nie istnieja obiektywnie, przedmiotow ogolnych nie ma, pojecia sa puste

  • nie mozna zmyslowo postrzegac posrednio

  • brzytwa Ockhama: nie nalezy mnozyc bytow ponad potrzebe, trzeba odciac swiat idei




  1. HUME – TEORIA POZNANIA- PODZIAŁ IDEI,SPOSÓB ICH ŁĄCZENIA


„ Nie ma niczego w umyśle, czego by nie było wcześniej w zmysłach.”

Uczucie jest pierwotme, myślenie wtórne.

Percepcja u Huma to własności umysłu, aktywność intelektualna człowieka.


Percepcje

/ \

Idee/Myśli Impresje

Kopie impresji doznania zmysłowe

Odbicie wrażenia zmysłowego

przechowywane w pamięci


/ \ / \

Proste Złożone Proste Złożone

Np. Twardy proste impresje budują

Chropowaty całości. Stól jest sumą

prostych mipresji,

ale odbieramy go

jako całość


Sposoby łączenia się idei prostych w złożone:
- Podobieństwo- na zasadzie skojarzeń
- Zderzenia w czasie i przestrzeni- dialog
- Przyczyny i skutku- powstanie idei w skutek idei



  1. HUME- SCEPTYCYZM I AGNOSTYCYZM- SKRAJNE KONSEKWENCJE EMPIRYZMU


Krytykuje nie tylko metafizyke ale takze fizyke i inne dziedziny naukowe.


„Wszystkie nasze idee są tylko kopiami naszych impresji, czyli innymi słowy, że nie podobna nam pomyśleć żadnej rzeczy, której nie czuliśmy poprzednio bądź zmysłami zewnętrznymi bądź wewnętrznymi”


Aby jakiś termin, nazwa miały znaczenie, muszą posiadać swój desygnat w postaci idei, czyli swojego rodzaju mentalny obraz w naszym umyśle.

Czyli aby taki termin jak substancja miał znaczenie wg Huma, musi się brać z idei w naszym umyśle, to znaczy że musi istnieć jego impresja, czyli wrażenie zmysłowe z którego powstał (Bo nie ma niczego w umyśle czego by nie było weczśniej w zmysłach)

Jezeli nie odnajdujemy żadnego wrażenia zmysłowego – termin jest pusty.


Hume krytykuje więc takie idee jak moc, siła, energia czy związek konieczny bo nie wywodą się bezpośrednio z żadnego wrażenia zmysłowego


Skrajne konswekwencje:


Krytyka metafizyki rozciąga się teraz na ktytykę całej nauki. To co Hume zarzuca metafizyce, możemy także zarzucic fizyce i innym dzidzinom naukowym. Ich terminy także nie mają swoich impresji.


Nie wszystkie zjawiska jesteśmy w stanie zobaczyć, widzimy tylko ich efekt. Nie widzimy grawitacji tylko jej skótek. Nie możemy więc wnioskować że taka siła istnieje.


Wyklucza istnienie związku przyczynowo skutkowego, widzimy jedynie że jedno zjawisko następuje po drugim, ale nasze zmysły nie odbierają ‘tego’ związku. Nie widzimy ani nie odczuwamy praw fizyki jakie wtedy działają.

Efektem wykluczenia związku przyczynowo skutkowego jest brak mażliwości przewidzenia czegokolwiek. Mozemy jedynie zakładać z dużym prawdopodobieństwem, że coś się stanie, że np jutro wzejdzie słońce. Ale nie możemy być tego pewni!


Tak rozumiany empiryzm krytykuje także indukcje. Ile kruków musielibyśmy sprawdzić, aby stwierdzić ze wszystkie kruki są czarne? Wszystkie. Bo dedukcja nie istnieje.

A cała nauka opiera się przecież na indukcji.


Agnostycyzm: Idea Boga nie posiada swojego wrażenia zmysłowego. Więć nie możmy zakłądać że Bóg istnieje. Wg Huma, Bóg to zlepek naszych wrażeń zmysłowych, powstaje ze spotęgowania takich cech jak dobro, sprawiedliwość, mądrość itp.

Które (te cechy) powstają na skótek refleksji nad czynnościami naszego własnego umysłu.



  1. SWONENBORG EMANUEL – ANTROPOLOGIA, TEOZOFIA, TEOLOGIA




  1. ROUSSEAU- STAN NATURY



­­­­­­­­­­­­

  1. ROUSSEAU – KRYTYKA KULTURY, NAUKI, FILOZOFII

Dodaj dokument na swoim blogu lub stronie

Powiązany:

Zagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia iconZagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia

Zagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia iconZagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia

Zagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia iconZagadnienia do pracy klasowej z odrodzenia powinieneś przeczytać

Zagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia iconZagadnienia do sprawdzianu z oświecenia

Zagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia iconKawaler Orderu Odrodzenia Polski w dniu 23 marca br zostałeś odznaczony Oficerskim Krzyżem Orderu Odrodzenia Polski za działalność w Ruchu Obrony Praw

Zagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia iconWiara warunkiem udzielania chrztu (SŁowo – wiara – sakrament) Wprowadzenie
«wewnętrznego oświecenia», dlatego także w liturgii bizantyjskiej słusznie jest nazywany «sakramentem oświecenia» lub po prostu «oświeceniem»,...

Zagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia iconFilozofie středověku

Zagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia iconFilozofie Renesansu

Zagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia iconI. filozofie zarządzania personelem 2

Zagadnienia na filozofię odrodzenia I oświecenia icon1 wyjaśnij problemy, zdefiniuj filozofię

Umieść przycisk na swojej stronie:
Rozprawki


Baza danych jest chroniona prawami autorskimi ©pldocs.org 2014
stosuje się do zarządzania
Rozprawki
Dom